×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

  • تاریخ انتشار : 1402/02/25 - 10:08
  • بازدید : 100
  • تعداد بازدید : 97
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مرکز تحقیقات پروتئومیکس

نشست خبری طرح تحقیقاتی خاتمه یافته با آقای دکتر فرید زایری

با سلام و تشکر از اختصاص وقتی که جهت ارائه گزارش کار طرح تحقیقاتی " مدل بندی آماری مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای: تحلیل روند داده های بار بیماری ها" داشته اید: هدف از این مطالعه به کارگیری مدل رشد پنهان و مدل آمیخته رشد پنهان جهت بررسی روند و الگوی تغییرات مرگ و میر تصادفات جاده ای در سراسر جهان است. جهت بررسی روند تغییرات و اثر HDI بر این روندها از مدل های منحنی رشد پنهان خطی (شرطی و غیرشرطی) و غیرخطی (شرطی و غیرشرطی) استفاده و باهم مقایسه شد.

با سلام و تشکر از اختصاص وقتی که جهت ارائه گزارش کار طرح تحقیقاتی " مدل‌بندی آماری مرگ‌و‌میر ناشی از تصادفات جاده‌ای: تحلیل روند داده‌های بار بیماری‌ها" داشته اید:

  1. هدف شما از اجرای این پروژه چه بوده است؟

سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی در جهان مطرح هستند. الگوی رخداد تصادفات ترافیکی در کشورهای مختلف جهان متفاوت بوده و نیازمند رویکردها و استراتژی‌های خاص می‌باشد. هدف از این مطالعه به‌کارگیری مدل رشد پنهان و مدل آمیخته رشد پنهان جهت بررسی روند و الگوی تغییرات مرگ‌و‌میر تصادفات جاده‌ای در سراسر جهان است.

  1. لطفا بطور مختصر در خصوص اقدامات انجام شده جهان در مورد پروژه ی مورد نظر جنابعالی توضیحاتی را ارائه فرمایید؟

در این مطالعه طولی، داده‌های مرگ‌و‌میر تصادفات جاده‌ای سال‌های 2007، 2010 و 2013 مربوط به 193 کشور از سراسر جهان از گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی و شاخص توسعه انسانی (HDI) هر یک از کشورها از گزارش‌های سازمان ملل متحد استخراج گردید. جهت بررسی روند تغییرات و اثر HDI بر این روندها از مدل‌های منحنی رشد پنهان خطی (شرطی و غیرشرطی) و غیرخطی (شرطی و غیرشرطی) استفاده و باهم مقایسه شد. درنهایت جهت گروه‌بندی کشورها بر اساس روند‌ها، مدل آمیخته رشد پنهان شرط و غیرشرطی برازش داده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Mplus6.12 استفاده شد.

  1. اقدامات انجام شده توسط جنابعالی و همکاران در جهت دستیابی به اهداف تعیین شده چه بوده است؟

مدل منحنی رشد پنهان غیرخطی با HDI و بدون HDI برازش بهتری نسبت به مدل خطی داشت، با توجه به مدل غیرخطی روند تغییرات مرگ‌و‌میر ابتدا کاهش (تا سال 2010) و سپس افزایش داشت، همچنین اثر HDI بر عرض از مبدأ و شیب‌خط این مدل معنی‌دار بود (05/0P<). با استفاده از مدل آمیخته رشد پنهان غیرشرطی 7 کلاس مختلف از کشورهای جهان (یک کلاس خطی و شش کلاس غیرخطی) با روند مرگ‌و‌میر متفاوت استخراج شد که با اضافه نمودن شاخص HDI تغییرات معنی‌داری در این مدل حاصل شد.

  1. لطفا دستاورد های پروژه را بصورت مختصر و قابل درک برای مخاطبان محترم توضیح دهید؟

به عنوان نتیجه گیری کلی، چنین می‌توان استنباط نمود که مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای در جهان از سال 2007 تا سال 2013 ابتدا روندی کاهش و سپس الگویی افزایش داشته است که با توجه به این روند، کشورهای جهان به 7 زیرگروه با الگوی متفاوت قابل دسته‌بندی هستند. بر این اساس، جهت کاهش مرگ‌و‌میر تصادفات جاده در جهان در آینده، بهتر است برای هر یک از این 7 زیرگروه سیاست‌های جداگانه‌ای اعمال شود. همچنین بالا بردن سطح HDI برای برخی کشورها می‌تواند در کاهش مرگ‌و‌میر تأثیر معنی‌داری داشته باشد.

 

ممنونم آقای دکتر زایری از زمانی که اختصاص دادید

 

  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار عمومی,خبر فرهنگي,آرشيو
  • کد خبر : 126504
کلید واژه

نظرات

0 تعداد نظرات

نظر

تنظیمات قالب